سبد خرید 0
آینده فرزندتان در دستان شماست ( برنامه نویسی برای کودکان )

دایناسور اسپینوساروس غول پیکر ترسناک | 10 حقیقت جالب

دایناسور اسپینوساروس

دایناسور اسپینوساروس (تیغ سور) یکی از بزرگ‌ترین دایناسورهای گوشت‌خوار بوده و در میانه دوره کرتاسه، بین ۱۱۲ تا ۹۳٫۵ میلیون سال پیش، در شمال آفریقا زندگی می‌کرده.

 

پیشنهاد مطالعه : 10 حقیقت جالب درباره تیرانوسوروس رکس (دایناسور تیرکس)

 

در ادامه درباره دایناسور اسپینوساروس خواهیم گفت.

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

1. دوران زندگی دایناسور اسپینوساروس

اسپینوساروس یک دایناسور بزرگ و ترسناک بود که در دوره ژوراسیک زندگی می‌کرد. این دوره تقریباً بین ۲۴۵ تا ۶۶ میلیون سال پیش بوده. که به سه دوره زمانی تریاسیک، ژوراسیک و کرتاسه تقسیم شده بود.

 

دایناسور اسپینوساروس - دوره تریاسیک
دایناسور اسپینوساروس – دوره تریاسیک

 

پیشنهاد مطالعه : کاربردهای پایتون در هوش مصنوعی

 

دوره زمانی تریاسیک

دورهٔ تریاس یا تریاسیک یا تریاسه، نخستین دوره از دوران میانه زیستی بود که در حدود ۲۵۱ تا ۲۰۱ میلیون سال پیش بود. این دوره پس از دورهٔ پرمین (آخرین دورهٔ زمین‌شناسی از عصر پالئوزوئیک) و قبل از دوران ژوراسیک قرار دارد. در دورهٔ تریاس، آب و هوا بسیار گرم بوده‌ و بیابان‌ها گسترش یافتند. تکامل اولین دایناسورها و اجداد پستانداران نیز در این دوره آغاز شد همچنین ، خزندگان در دریاها ، آسمان و روی خشکی فراوان بودند.

 

دایناسور اسپینوساروس - دوره ژوراسیک
دایناسور اسپینوساروس – دوره ژوراسیک

 

دوره زمانی ژوراسیک

دوران ژوراسیک یا ژورایی یکی از دوره‌های زمین‌شناسی در دوران میانه‌زیستی (مزوزوئیک) است. طول زمانی این دوره به ۱۹۹تا ۱۴۵ میلیون سال پیش برمی‌گردد و به سه دوره ژوراسیک پسین، میانی و پیشین تقسیم می‌شده و نام خود را از کوه‌های ژورا در آلپ گرفته. اولین پرندگان در این دوره به وجود آمدند. همچنین مهره‌داران نیز مانند ماهی و دایناسور و… در این دوره فراوان بودند. اولین قورباغه مانند قورباغه‌های امروزی در این دوره ظهور کردند و وجود این میزان تنوع زیستی نشان از هوای معتدل این دوره‌ است. از لحاظ جغرافیایی نیز این دوره تغییر چندانی نسبت به دوره قبل از خود نکرد.

 

دایناسور اسپینوساروس - دوره کرتاسه
دایناسور اسپینوساروس – دوره کرتاسه
دوره زمانی کرتاسه

دوره کرتاسه، یا همان گِل‌سِفیدی ، سومین دوره دوران میانه‌زیستی است که در بازه زمانی ۱۴۵٫۵ تا ۶۶ میلیون سال پیش قرار داشت. این دوره به واقع ۷۹ میلیون سال به طول انجامید و از این لحاظ طولانی‌ترین دوره در میانه‌زیستی محسوب می‌شود. نام کرتاسه اولین بار در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط امالیوس دالوا به رسوبات کربناته گِل‌سفیدی در جنوب انگلستان داده شد. در این دوره، آب و هوا گرم و معتدل بوده و گیاهان پرگل و گیاهان نهان‌دانه در سطح زمین پراکنده شدند. همچنین، بی‌مهرگانی‌هایی مانند شاخ‌قوچی‌ها (ammonite) و فشنگچه‌ها (belemnite) نیز در این دوران وجود داشتند. در اواخر دوره کرتاسه، برخی پستانداران کوچک به وجود آمدند و همچنین دایناسورها و آمونیت‌ها منقرض شدند.

 

پیشنهاد مطالعه : داستان زندگی ماموت ها

وزن و ارتفاع دایناسور اسپینوساروس
وزن و طول و ارتفاع دایناسور اسپینوساروس

2. وزن و طول و ارتفاع

اسپینوساروس یکی از بزرگ‌ترین دایناسورهای گوشت‌خوار بوده است. طول بدن این دایناسور حدود ۱۴ تا ۱۶ متر و بلندی آن به ۶ متر می‌رسیده است. از لحاظ طول و ارتفاع بزرگ‌تر از تیرانوسور و جیگانوتوسور بوده.

از نظر وزن، تخمین زده می‌شود که اسپینوسور حدود ۷ تن وزن داشته جمجمهٔ این دایناسور نیز یکی از بزرگ‌ترین و درازترین جمجمه‌ها در دایناسورهای گوشت‌خوار بوده و طول آن به حدود ۱۷۵ سانتی‌متر می‌رسیده.

این دایناسور با فک تمساح مانند، دراز و پر از دندان‌های نوک تیز معروف بوده است.

 

دایناسور اسپینوساروس
دوزیستی دایناسور اسپینوساروس

3. اولین دایناسوری که هم در آب هم در خشکی می‌زیست

اسپینوساروس همانند تمساح‌های امروزی، هم در آب و هم در خشکی زندگی میکرد و آرواره‌ ای بلند و کشیده به طول ۱.۷۵ متر داشته است. این ویژگی‌ها او را به یک دایناسور منحصر به فرد می‌کرد.

اسپینوساروس همچنین اولین دایناسوری است که هم در آب و هم در خشکی زندگی میکنه این حیوان می‌تونست در رودخانه‌ها و تالاب‌ها شنا کنه.  این ویژگی‌ها او را از سایر دایناسورها متمایز می‌کند.

 

پیشنهاد مطالعه : فتوشاپ و کاربردهای آن 

 

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

4. پرنده‌ها و اسپینوساروس

اسپینوساروس یک دایناسور پرنده بود. این یعنی که از نسل سوریسچیان (یکی از دسته‌های دایناسورها) بود و توانایی پرواز داشت. اما احتمالاً به صورت پرش‌های کوتاه و نه پرواز‌های بلند!

 

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

5. نام اسپینوساروس چطور گرفته شد؟

این دایناسور به معنی خزنده‌ی تیره پشت است و نامش به استخوان‌های مهره‌ی پشت کمرش اشاره دارد. استخوان‌های مهره‌ی پشت کمر اسپینوساروس بیش از ۱.۵ متر طول داشته و توسط پوستی ضخیم به هم متصل شده بودند.

توسط استاد متخصص برنامه نویسی

اگر توهم میخوای به عرصه برنامه نویسی، هوش مصنوعی و بازی سازی پا بذاری. دوره جادوگری با پایتون برای کودکان و نوجوانان برای تو آماده شده.

آینده از همینجا شروع میشه

6. ویژگی های ظاهری اسپینوساروس

اسپینوساروس ویژگی‌های مختلفی از دایناسورها را ترکیب می‌کرد. از جمله دندان‌های بلند مشابه تیرانوسوروس، پوست ضخیم مشابه استگانوساروس و توانایی پرواز محدود مشابه پرنده‌ها.

 

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

 

گردن بلند

اسپینوساروس یک گردن بلند داشت که به او اجازه می‌داد به آسانی به طعمه‌ها دسترسی پیدا کند.

 

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

 

دم دراز

دم اسپینوساروس نیز بسیار دراز بود و از این ویژگی برای تعادل در حین شکار و حرکت استفاده می‌کرد.

 

پیشنهاد مطالعه : تست هوش، داستان، سرگرمی

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

 

سر کوچک

با وجود بدن بزرگ، سر اسپینوساروس نسبت به بقیه بخش‌های بدنش کوچک بود. این ویژگی ممکن است به او در شکار و حرکت کمک کرده باشد.

 

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

 

پاهای ستون‌مانند

پاهای اسپینوساروس بلند و ستون‌مانند بودند، که او را قادر به حرکت سریع و پیگیری طعمه می‌کرد.

 

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

فک‌های قوی و دندان‌های تیز

اسپینوساروس برای شکار از فک‌های قوی و دندان‌های تیز و چنگال‌های مرگبار استفاده می‌کرد.

 

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

 

دست‌های قدرتمند

اسپینوساروس دست‌های قدرتمندی داشت که از دیگر دایناسورهای گوشت‌خوار بزرگ‌تر بودند. این دست‌ها به احتمال زیاد برای شکار و گرفتن ماهی‌ها در آب استفاده می‌شدند

 

پیشنهاد مطالعه : آموزش بازیسازی پایگیم پایتون رایگان به زبان ساده

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

7. تغذیه اسپینوساروس

 علی‌رغم اندازه بزرگ خود، یک ماهی‌خوار بوده است. از بقایای یافت شده از این دایناسور، به نظر می‌رسد که رژیم غذایی او اصولاً از ماهی‌های کوچک تشکیل می‌شده است.

این موضوع نشان می‌دهد که اسپینوساروس به عنوان یک ماهیگیر حیوانات دریایی عمل می‌کرده و از ماهی‌ها به عنوان منبع غذایی اصلی خود استفاده می‌کرده.

همچنین، از پوزه‌ی اسپینوساروس، که از منافذ فراوانی تشکیل شده بود، می‌توانست حرکت ماهی‌های اطراف خود را در زیر آب شناسایی کند.

 

 

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

8. اسپینوساروس چه چیزهایی شکار میکرد؟

اسپینوساروس، این دایناسور غول‌پیکر، روش‌های مختلفی برای شکار داشت. از آنجا که اطلاعات دقیقی از رفتار این حیوان در دوره کرتاسه نداریم، اما بر اساس تحقیقات و فسیل‌های یافت شده، می‌توانیم به تخمین‌هایی درباره روش‌های شکار اسپینوساروس بپردازیم :

 

 

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

شکار ماهی‌ها

اسپینوساروس به عنوان یک متخصص آبزی، احتمالاً ماهی‌ها را شکار می‌کرد. دندان‌های مخروطی‌اش و پوزه بلند، نشان‌دهنده‌ی این رژیم غذایی است. احتمالاً در رودخانه‌ها و تالاب‌ها به دنبال ماهی‌ها می‌گشت و با دست‌های قوی‌اش آن‌ها را گرفته و میخورد.

 

پیشنهاد مطالعه :  معمای جذاب اسلیترلینک 

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

 

شکار دایناسورهای کوچک

اسپینوساروس ممکن است در زمان خشکسالی یا در مواقعی که شکارهای بزرگ کم‌تر بودند، دایناسورهای کوچک‌تر را شکار می‌کرد. این شامل نوجوانان دایناسورهای بزرگ‌تر نیز می‌شد.

 

پیشنهاد مطالعه : همه چیز درباره رشته کامپیوتر

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

شکار لاشه‌ها

اسپینوساروس ممکن است از لاشه‌های دایناسورهای بزرگ دیگر نیز تغذیه می‌کرده. این رفتار معمول در جوامع زیستی است، که شکارچی‌ها به دنبال لاشه‌ها می‌روند.

 

به طور کلی، اسپینوساروس با ترکیبی از شکار ماهی‌ها، دایناسورهای کوچک و لاشه‌ها تغذیه می‌کرد. این دایناسور با دم پارو مانند و انعطاف‌پذیر، می‌توانست در آب و روی خشکی به راحتی شیرجه بزند.

 

پیشنهاد مطالعه : نقاشی عنکبوت در پایتون به همراه کد پایتون

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

9. سن اسپینوساروس

متاسفانه، تا به حال فسیلی از اسپینوساروس با سن دقیقی کشف نشده است. اما برخی محققان بر اساس تحقیقات و مطالعات مختلف، تخمین زده‌اند که این دایناسور حدود ۳۰ تا ۴۰ سال عمر کرده است. البته این تخمین‌ها ممکن است با تحقیقات آینده تغییر کنند.

 

دایناسور اسپینوساروس
دایناسور اسپینوساروس

10. فسیل اسپینوساروس در کجا کشف شد؟

بقایای اسپینوساروس اولین بار در دره بحریه در مصر در سال ۱۹۱۲ میلادی یافت شده‌است.

 

حتما نظراتتون رو برامون کامنت کنید!😊🌹شما هم اگه اطلاعاتی درباره این دایناسور دارید بنویسید 🙂

 

به جمع ما در آپارات بپیوندید

برای دیدن تست‌هوش های سایت اینجا کلیک کنید

برای مشاهده صفحه ما در اینستاگرام کلیک کنید

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://gerdoolearn.ir/?p=13404

Fatal error: Uncaught TypeError: strtoupper() expects parameter 1 to be string, null given in /home/h206470/public_html/wp-content/plugins/wp-rocket/inc/Engine/Optimization/LazyRenderContent/Frontend/Processor/Dom.php:140 Stack trace: #0 /home/h206470/public_html/wp-content/plugins/wp-rocket/inc/Engine/Optimization/LazyRenderContent/Frontend/Processor/Dom.php(140): strtoupper(NULL) #1 /home/h206470/public_html/wp-content/plugins/wp-rocket/inc/Engine/Optimization/LazyRenderContent/Frontend/Processor/Dom.php(107): WP_Rocket\Engine\Optimization\LazyRenderContent\Frontend\Processor\Dom->add_hash_to_element(Object(DOMElement), 2, ' <!DOCTYPE html...') #2 /home/h206470/public_html/wp-content/plugins/wp-rocket/inc/Engine/Optimization/LazyRenderContent/Frontend/Controller.php(150): WP_Rocket\Engine\Optimization\LazyRenderContent\Frontend\Processor\Dom->add_hashes(' <!DOCTYPE html...') #3 /home/h206470/public_html/wp-content/plugins/wp-rocket/inc/Engine/Optimization/LazyRenderContent/Frontend/Controller.php(119): WP_Rocket\Engine\ in /home/h206470/public_html/wp-content/plugins/wp-rocket/inc/Engine/Optimization/LazyRenderContent/Frontend/Processor/Dom.php on line 140