سبد خرید 0
آینده فرزندتان در دستان شماست ( برنامه نویسی برای کودکان )

داستان زندگی ماموت ها

ماموت پشمالو

ماموت ها گونه ای بودند که در دوران پلیستوسن زندگی میکردند. این حیوانات پشمالو گیاهخوار بودند. در این پست به داستان زندگی ماموت ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آنها از خویشاوندان منقرض شده فیل های امروزی هستند و تقریباً به اندازه یک فیل آفریقایی بودند، ولی گوش هاشون کوچیکتر از فیل ها بود. آنها همچنین با خز ضخیم و قهوه ای پوشیده شده بودند تا در قطب شمال سرد زنده بمونن. حتی گوش هاشونم خز داشت!

آنها عاج های بسیار بلندی داشتند (طول حدود 15 فوت) که برای مبارزه و کندن برف عمیق از آنها استفاده می کردند.

توسط استاد متخصص برنامه نویسی

اگر توهم میخوای به عرصه برنامه نویسی، هوش مصنوعی و بازی سازی پا بذاری. دوره جادوگری با پایتون برای کودکان و نوجوانان برای تو آماده شده.

آینده از همینجا شروع میشه

چه زمانی ماموت ها منقرض شدند؟

بیشتر ماموت‌ ها حدود 10500 سال پیش، در پایان آخرین عصر یخبندان مردند. با این حال، جمعیت کمی از آنها در جزیره ورانگل به دام افتادن و تا حدود 3700 سال پیش در اونجا زندگی می کردند.

قبل از انقراض، ماموت‌ها کنار انسان‌ها زندگی می‌کردند، اگرچه اغلب آنها برای غذا و عاج هاشون شکار می‌شدند.

ماموت پشمالو

چرا ماموت ها منقرض شدند؟

اگرچه زمانی در آمریکای شمالی و سیبری رایج بودند، اما ماموت‌ها به دلایلی سمت انقراض سوق داده شدند. دلیل اصلی انقراض آنها تغییر در محیط زیستشان بود، اما تعداد آنها به دلیل شکار انسان ها کاهش یافت.

ماموت ها که در دوران یخبندان زندگی می کردند، برای زندگی در زیستگاهی خیلی سرد و یخبندان آماده سازی شده بودند. با این حال، آب و هوا تغییر کرد و یک دوره گرم به وجود آمد. ماموت ها نتونستن به اندازه کافی سریع خودشون رو با این تغییر وفق بدهند و متاسفانه منقرض شدند.

زیستگاه ماموت کجا بود؟

زیستگاه ماموت که به «استپ ماموت» یا «استپ توندرا» معروف است، در آخرین عصر یخبندان از شمال آسیا، اروپا و بخش‌های شمالی آمریکای شمالی عبور کرد.

ماموت‌ها که در این مناطق سرد زندگی می‌کردند از آب و هوا استفاده می‌کردند و گیاهانی را می‌خوردند که در یخبندان از بین نمیرفتند.

ماموت پشمالو

زندگی ماموت ها در هوای سرد چگونه بود؟

از اونجایی که زیستگاه ماموت ها خیلی سرد بود، تعجبی نداشت که آنها طیف وسیعی از سازگاری های فیزیکی را برای کمک به زنده ماندن در آب و هوا ایجاد کنند. در ادامه برخی از راه هایی که باعث شد آنها برای زنده موندن در هوای سرد سازگار شوند را آوردیم :

خز پشمی

ماموت ها بدنشون از خز و پشم های زخیم پوشیده شده بود. این امر بدن آنها را عایق می کرد و از سرمای شدید محافظت می کرد.

پوست ضخیم

خز برای محافظت کامل از ماموت در برابر سرما کافی نبود. آنها چربی به قطر تقریبا 10 سانتی متر در زیر پوست خود داشتند که بدنشان را عایق کرده بود.

 

اینستاگرام ما رو دنبال کنید تا از جدیترین داستان های جذاب ما با خبر شوید.

 

عاج های بلند

ماموت ها به خاطر عاج های بزرگشون معروف هستن، اما عاج های بلند برای این پستانداران مفید بود. آنها از عاج هاشون برای بیرون آوردن گیاهان از زیر برف استفاده میکردند و در یخ بندان شدید میتونستن غذای مورد نیاز خودشونو به دست بیارن.

 

گوش های کوچک

گوش ها و دم ماموت خیلی کوچک و کوتاه بود. علتش هم این بود که تا حد ممکن بتونن گرما رو در بدن خودشون حفظ کنن. زیرا وجود گوش های بلند (مثل فیل ها ) و دم بلند میتونست باعث بشه که از همون ناحبه گرمای زیادی رو از دست بدن.

 

میخوای درباره انقراض دایناسورها بدونی؟ اینجا مقاله جذاب راجب تاثیر برخورد شهاب سنگ بر انقراض دایناسورها رو بخون! 🦕🌟

 

ماموت پشمالو

چگونه انسان ها در کنار ماموت ها زندگی می کردند؟

انسان‌ها اغلب ماموت‌ها رو هم برای غذا و هم برای ابزاری که می‌توانستند از استخوان‌هایشان بسازند، شکار می‌کردند. ماموت حیوان بزرگی بود، بنابراین شکار تنها یکی از آن‌ها می‌توانست تعداد زیادی وعده غذایی را برای گروهی از انسان‌ها تامین کند.

 

اگه به داستان های انگلیسی علاقه دارید اینجا کلیک کنید تا به داستان های انگلیسی گردو بروید

 

با این حال، برای یک انسان بسیار دشوار بود که یک ماموت را شکار کنه نه فقط سلاح، بلکه تکنیک ها و همکاری در داخل گروه را نیز می‌خواست. شواهد مستقیم زیادی از شکار ماموت وجود نداره، بنابراین دانشمندان کاملاً مطمئن نیستند که این شکار چند بار اتفاق افتاده است.

استخوان‌های ماموت اغلب برای ساختن وسائل و چیزهای جدید استفاده می‌شد. به عنوان مثال، گروه‌های انسانی در اروپای مرکزی و شرقی وجود داشتند که از استخوان‌های بزرگ ماموت برای ساختن کلبه‌هایی برای زندگی استفاده می‌کردند.

از عاج ماموت نیز برای تراشیدن بیشتر وسائل استفاده می شد. از عاج ها و دنده های بلند ماموت برای ایجاد ابزار تیز استفاده می شد، اما اشیاء دیگری هم نیز ساخته می شد. یک فلوت از عاج ماموت در جنوب غربی آلمان پیدا شد که نشان می‌دهد انسان‌های اولیه از استخوان‌ها تنها برای ابزار و سلاح استفاده نمی‌کردند و گاهی اوقات مورد استفاده هنرمندان نیز میشده.

 

ماموت پشمالو

آیا میشه ماموت ها رو به زندگی برگردوند؟

در یخبندان دائمی سیبری یک ماموت که به خوبی با بفات نرم بدن و مو پوشیده شده بود یافت شد و امید ها را برای ایجاد نسل جدیدی از ماموت ها که DNA آن ها با DNA فیل ها اصلاح شده است را افزایش داد.

با وجود این، خیلیا مخالف این اتفاق هستند. زیرا از آن رمان که ماموت‌ ها در زمین زندگی میکردند ، جهان به‌طور چشمگیری تغییر کرده است و ما دیگه در عصر یخبندان نیستیم. واکنش ماموت به چنین دنیایی چه شکلی خواهد بود؟

پیشنهاد مطالعه:

داستان انگلیسی زکریای رازی

آیا ماموت ها با دایناسورها زندگی می کردند؟

ماموت ها همزمان با دایناسورها زندگی نمی کردن. ماموت های از دوران پلیوسن (حدود 5 میلیون سال پیش) تا دوران هولوسن که حدود 4000 سال پیش بود زندگی می کردند. از سوی دیگر دایناسورها در دوران مزوزوئیک بین 246 تا 66 میلیون سال پیش زندگی می کردند!

داستان زندگی ماموت ها
داستان زندگی ماموت ها

حقایق جالب در مورد ماموت ها

  • ماموت تنها حیوان پشمالو نبود. در آن زمان یک نوع کرگدن پشمالو وجود داشت که همزمان با ماموت پشمالو زندگی می کرد. این حیوان دارای یک پوشش خز ضخیم برای محافظت از خود در برابر سرما بود.
  • ماموت‌ها در بسیاری از نقاشی‌های غار که توسط مردم انجام شده است، دیده می‌شوند. این نقاشی ها اغلب رابطه انسان با حیوان را به تصویر می‌کشند، مانند استفاده از استخوان‌ها و عاج‌هایش برای ایجاد سرپناه، ابزار، مبلمان و موارد دیگر.
  • اولین اسکلت ماموت در سال 1799 ( 1177 شمسی) کشف شد.
  • بدن ماموت‌ها در یخبندان و یخ به خوبی حفظ شده است. این بدان معناست که دانشمندان توانسته اند به طور دقیق آنها را مطالعه کنند.
  • از عاج‌های ماموت می‌توان برای یافتن سن، وضعیت سلامتی و زمان مرگ ماموت استفاده کرد.
  • آن‌ها در گروه‌های بزرگ زندگی و سفر می‌کردند، جالبه بدونید که پیرترین ماموت ماده به عنوان فرمانده آن ها انتخاب می شد.
  • فسیل ماموت ها در همه قاره ها به جز استرالیا و آمریکای جنوبی یافت شده است.

 

این هم از داستان زندگی ماموت ها…

اگر دوست داشتید اطلاعات عمومی بیشتری شبیه این مطلب مطالعه کنید. اینجا کلیک کنید و به بخش اطلاعات عمومی گردولرن مراجعه کنید.

برای مشاهده کلیه مطالب علمی گردو لرن اینجا کلیک کنید

3.3 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو کردن
دسته ها
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://gerdoolearn.ir/?p=11810