سبد خرید 0
آینده فرزندتان در دستان شماست ( برنامه نویسی برای کودکان )

راهکارهای ایجاد جذابیت در کلاس مجازی و آنلاین کودک و نوجوان

جذابیت در کلاس مجازی

چرا وقتی صحبت از ثبت نام فرزندمان در کلاس مجازی و آنلاین می شود، استرس داریم و اغلب مان کلاس حضوری را ترجیح میدهیم؟

در بیشتر مواقع پاسخ اولیا این است: بچه ها در کلاس مجازی یاد نمی گیرند!

اما موضوع این است که آیا در طول سال تحصیلی که طبق آخرین اطلاعات، 16 میلیون دانش آموز همگی بصورت حضوری به مدرسه میروند، همه این 16 میلیون دانش آموز کاملا یاد میگیرند؟

بازدهی کلاس آنلاین
بازدهی کلاس آنلاین

 

می دانستید طبق آمار در طول سال تحصیلی 98-99 فقط کمتر از 12 درصد دانش آموزان دوره دوم دبیرستانی که معدل شان نقش مهمی در انتخاب رشته و قبولی شان در کنکور و رقم خوردن آینده شان دارد، دارای معدل 17 به بالا هستند؟

و تنها 8 نفر در کشور (یعنی 0/01 درصد !! یا از هر ده هزار نفر، یک نفر !!) دارای معدل 20 هستند؟

 

توسط استاد متخصص برنامه نویسی

اگر توهم میخوای به عرصه برنامه نویسی، هوش مصنوعی و بازی سازی پا بذاری. دوره جادوگری با پایتون برای کودکان و نوجوانان برای تو آماده شده.

آینده از همینجا شروع میشه

 

بنابراین به نظر می آید همانطور که یادگیری حضوری تابع شرایط و موارد مختلفی مثل تجربه، حوصله و خلاقیت معلم، متناسب بودن  محتوای درسی با سن و شرایط دانش آموزان، علاقه دانش آموز، جذابیت کلاس درس برای دانش آموزان و غیره است.

علاوه بر موارد فوق، نمی توان بطور 100 درصد گفت که همه در کلاس حضوری یادمی گیرند!! یادگیری مجازی هم دقیقا همین طور است و کااملا به نوع مبحث، علاقه دانش آموز، شرایط تدریس، خلاقیت معلم و جذاب بودن کلاس برای دانش آموزان بستگی دارد.

وقتی بطور تصادفی از تعداد زیادی دانش آموز (حتی از خود ما) این سوال که کدام کلاس یا کدام درس یا کدام معلم را در طول دوران تحصیلی ات دوست داشتی پرسیده شود، قطعا آن ها از هممممه کلاس هایشان نام نخواهند برد یا ادعا نخواهند کرد که تمام درس هایشان را 100 درصد آموخته اند و هیچ مشکلی ندارند! چرا که اگر این طور بود آماری که امروزه میبینیم اصلا نباید به این شکل می بود!

جذابیت در کلاس مجازی
جذابیت در کلاس مجازی

بنابراین صرف نظر از تمام مزایا و معایبی که یک کلاس حضوری یا مجازی می تواند داشته باشد، به نظر می آید بررسی نوع و کیفیت کلاس از درجه اول اهمیت برخوردار است.

یکی از مهم ترین عوامل موثر در یادگیری دانش آموزان در کلاس مجازی و آنلاین، عدم حواس پرتی و متمرکز بودن آن هاست که مهم ترین راهکار برای این موضوع، جذابیت کلاس مجازی و نحوه صحیح مدیریت کلاس توسط معلم است.

 

راهکارهای ایجاد جذابیت در کلاس آنلاین کودک و نوجوان

1- ارتباط چشمی: موثر در افزایش بازدهی کلاس آنلاین

مهم ترین عامل افزایش بازدهی کلاس آنلاین، ارتباط چشمی اعضای کلاس با یکدیگر و بویژه معلم است. در کلاس مجازی، روشن بودن وبکم راه حل این موضوع است اما معمولا کودکان و نوجوانان بابت این موضوع دلهره دارند! برای بهبود این اضطراب، نقش معلم بسیار حیاتی است.

معلم باید این درک را داشته باشد که کلاس آنلاین آموزشی برای کودک و نوجوان با کلاس آموزشی که بزرگسالان در قالب دروس دانشگاهی یا دوره های آموزشی شرکت می کنند  متفاوت هست. برخلاف کلاس های آنلاین کودکان و نوجوانان، در کلاس های بزرگسالان همه اعضای کلاس از مدرس تا خود فراگیران، دارای ژست جدی در فضای خشک کلاس هستند و این موضوع برای کودک و نوجوان خسته کننده است.

در اینجا خود معلم، به عنوان مدیر و رهبر کلاس شناخته می شود و می تواند از هر فرصتی برای خنده گرفتن از شاگردان و ایجاد تحول و تنوع در کلاس استفاده مفید کند.

اولین باری که دانش آموزان وبکم خود را روشن می کنند در رفع اضطراب شان بسیار مهم است. معلم باید بلافاصله به بچه ها نشان دهد که نیازی نیست نقاب یک آدم با شخصیت و مودب و سنگین را به چهره داشته باشند و همین که خودشان باشند برای کلاس، کافی و زیباست.

زمانی بچه ها این را با تمام وجودشان درک میکنند که خود معلم اولین نفری باشد که این کار را میکند!

مثلا نیازی نیست اگر معلم کلمه ای را اشتباهی تلفظ کرد، مضطرب شود و سعی کند توجه بچه ها را از اشتباهش دور کند و به صحبت ادامه دهد! چه اشکالی دارد خود معلم اولین نفری باشد که به اشتباهش بخندد؟! تا بچه ها دریابند که اگر این اتفاق برای آنها هم افتاد کااملا طبیعی است و حتی فضای خشک کلاس را تلطیف میکند.

یا نیازی نیست که حتما تمام مدت معلم حواسش به این موضوع باشد که بهترین قاب را از تصویر خودش حفظ کند! گاهی شرایطی پیش می آید که معلم باید به لپتاپ نزدیک شود (حتی اگر چهره اش در وبکم نافرم شود 🙂 )

شما هم اگر مواردی از این قبیل سراغ دارید که می تواند به حس راحتی و کاهش اضطراب بچه ها کمک کند، لطفا با ما درمیان بگذارید.

در یک کلام! ابتدا باید معلم راحت باشد و مهم تر اینکه تک تک دانش آموزان این حس را عمیقا از رفتار معلم بطور غیرمستقیم دریافت کنند تا خودشان هم بتوانند راحت باشند و روی فهم و یادگیری بیشتر تمرکز کنند تا حفظ نقاب !

جذابیت در کلاس مجازی
جذابیت در کلاس مجازی

2- ارتباط صوتی:  موثر در افزایش بازدهی کلاس آنلاین

معمولا کودک و نوجوان و مخصوصا نوجوانان چون در آستانه بلوغ هستند، از شنیده شدن صدای خودشان و پخش شدن صدایشان بشدت اضطراب دارند و یا اعتماد بنفس کافی برای صحبت کردن در جمع را ندارند.

تعداد سوالات و صحبت هایی که بین معلم و شاگردان رد و بدل می شود ( مخصوصا در جلسات اولیه که اضطراب در سطح بالاتری قرار دارد) باید آنقدر زیاد باشد که موضوع صحبت کردن در کلاس مجازی کاملا برای همه اعضای کلاس طبیعی و تبدیل به یک امر پیش پا افتاده شود.

3- تلطیف فضای کلاس:  موثر در افزایش بازدهی کلاس آنلاین

تلطیف فضای کلاس یا یخ شکنی، به مجموعه رفتار هایی گفته می شود که اصطلاحا باعث شکسته شدن یخ کلاس یا یخ اعضای کلاس شود. به عبارتی خشکی و سنگینی کلاس گرفته می شود.

یخ شکنی ترکیب 3 موضوع مختلف شامل ارتباط چشمی مناسب، ارتباط صوتی کافی و انتخاب موضوعات مناسب برای گفتگو است. در رابطه با دو مورد اول در بالا توضیح داده شد و اکنون به موضوعاتی که برای تلطیف فضای کلاس مجازی مناسب است می پردازیم:

1- در اولین نگاه، در مورد معلم و فضای کلاس چه فکری کردید؟

2- ورزش مورد علاقه تون چیه؟

3- فیلم مورد علاقه تون؟

4- بازی مورد علاقه تون؟

5- دو خصوصیت اخلاقی خوب شما؟ یک ویژگی اخلاقی بد که دوست دارید درموردش صحبت کنید؟

6- تعداد خواهر و برادراتون؟

7- شهر محل زندگی تون؟

8- سن، مقطع تحصیلی و مشخصات تون؟

9- وسیله ای که اطراف تون خیلی دوست دارید رو نشان بدید و درموردش صحبت کنید؟

و موضوعات بیشتری که می توان با توجه به شرایط و سن دانش آموزان مورد بحث قرار داد.

………………………………………………………………………………………..

همچنین علاوه بر گفتگو، که در آن بهتر است وبکم ها روشن باشد، بازی هایی نیز وجود دارد که اعضای کلاس را باهم صمیمی میکند.

بازدهی کلاس آنلاین
بازدهی کلاس آنلاین

4- استفاده از ابزار های گرافیکی جالب: موثر در افزایش بازدهی کلاس آنلاین

در کلاس های آنلاین باوجود همه محدودیت ها، امکانات بسیار خوبی هم برای افزایش جذابیت در کلاس مجازی وجود دارد. یکی از بهترین بستر ها در این خصوص که ضمن عملکرد و کیفیت بسیار خوب آن، سادگی و طراحی بسیار واضح برای کاربران، امکانات بسیار خوبی هم برای کودک و نوجوان دارد، گوگل میت(google meet) است.

در اینصورت شما می توانید در جلسه آنلاین با ارسال پیام یا ایموجی به صحبت دیگران و مخصوصا معلم،  واکنش نشان دهید. برای این کار علاوه بر ایموجی های داخل خود گوگل میت، افزونه ای برای کروم وجود دارد که به شما امکان استفاده از ایموجی های بیشتر را می دهد.

هر یک از اعضا، دارای عکس پروفایل مخصوص به خود هستند و حتی می توانند رنگ تصویر زمینه گوگل میت خود را به دلخواه خود تغییر دهند. یکی از افزونه های مرورگر کروم که این قابلیت را ارائه می دهد افزونه chrome-stats هست که با فعال سازی آن می توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

یکی از جذاب ترین ویژگی های گوگل میت، امکان تغییر تصویر زمینه تصویر شماست. بسیاری تصاویر زیبا و گرافیکی وجود دارد (مثلا داخل سفینه فضایی با موجودات فضایی متحرک در اطراف تان یا فضای کلاسی که در آن تعدادی میوه زیبا سر کلاس نشسته اند و متحرکند یا تصویر کتابخانه ای شیک و رنگارنگ و غیره ) که اگر زمینه تصویر و صورت شما مناسب کلاس درس تان نیست به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید.

افزایش بازدهی کلاس آنلاین
افزایش بازدهی کلاس آنلاین

علاوه بر موارد فوق تعداد زیادی فیلتر های زیبا وجود دارند که آنها روی صورت تنظیم می شوند. مثلا صورت شما تبدیل به صورت مایک وازوفسکی(کاراکتر کارتونی انیمیشن کارخانه هیولاها) می شود و با حرکات صورت، چشم و دهان شما، این کاراکتر هم حرکت میکند و برای افزایش بازدهی کلاس آنلاین و افزایش جذابیت در کلاس مجازی بسیار مفید خواهد بود و حسابی شاگردان را سرگرم و متمرکز در کلاس درس خواهد کرد.

هم چنین امکان محو کردن پس زمینه فعلی تان را نیز خواهید داشت. یا حتی محو کردن صورت و زمینه تان به صورت همزمان!

از همه این موارد که بگذریم، معلم در کلاس مجازی می تواند همزمان از بچه ها بخواهد انیمیشن یا ویدیوی آموزشی مرتبطی که دیده اند را با اشتراک گذاری صفحه شان به معلم و کلاس نشان دهند یا حتی خود معلم برای فهم بهتر شاگردان در حین تدریس، از انیمیشن های زیبا سر کلاس استفاده کند.

برخی بازی های مرتبط با مبحث آموزشی که در سایت های مختلف وجود دارد یا می تواند از منزل در دوربین شان نشان داده شود، می تواند توسط معلم، بچه ها یا بصورت گروهی در کلاس انجام شود.

جذابیت در کلاس مجازی
جذابیت در کلاس مجازی

تصاویر گرافیکی بسیار زیاد و بسیار جذابی وجود دارد که معلم ها می توانند با دانلود نرم افزار مخصوص آن، از آنها بجای نشانگر ماوس خود استفاده کنند تا حرکت ماوس در حین تدریس، از حالت یکنواختی خود خارج شود.

معلم ها می توانند با شناخت کافی از دانش آموزان، کاراکتر های کارتونی مورد علاقه شان را روی تصویر زمینه لپتاپ خود بگذارند و بچه ها را شگفت زده کنند!

معلم کلاس مجازی بهتر است برای فهم و درک عمیق درس توسط دانش آموزان، حتما از ابزار های کمک آموزشی پاورپوینت، paint، وان نوت و غیره استفاده کند و نکته مهم اینجاست که حتی المکان اسلاید ها و تصاویر دارای بهترین کیفیت و زیبا و منظم باشد.

5- رفتار ها و اخلاقیات معلم : موثر در افزایش بازدهی کلاس آنلاین

معلم باید طوری رفتار کند که به همه دانش آموزان حتی دانش آموزان ضعیف تر که معمولا چیزی برای ابراز و ظهور و بروز خود ندارند، احساس ارزشمندی بدهد. کلاس مجازی به حد کافی حس انزوا را به دانش آموزان القا میکند، بنابراین معلم باید تلاش کند که دیگر حس انزوای بیشتری به دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان ضعیف که مستعد این رفتار هستند تحمیل نشود.

دانش آموزان معمولا این استرس را دارند که معلم در کلاس مجازی نتواند متوجه منظور یا سوال آنها بشود و آن ها نتوانند پاسخ سوالاتشان را دریابند. بنابراین معلمان باید سعی کنند شنونده خیلی خوبی باشند و با صبرو حوصله و صرف وقت کافی، کاملا به حرفهای دانش آموزان گوش بدهند.

یعنی بین صحبت ها با سر تایید کنند، سوالاتی که به فهم بهتر موضوع کمک میکنند بپرسند تا به بهترین شکل انها را هدایت و راهنمایی کنند. اگر فقط چند دفعه اول، سوالات دانش آموزان به خوبی درک و به درستی پاسخ داده شود، معمولا بچه ها اعتماد و آرامش کافی را برای کلاس مجازی کسب خواهند کرد و به خوبی در ریل آموزش صحیح قرارخواهندگرفت.

کلاس آنلاین
کلاس آنلاین

معلمان باید لحن صحبت هایشان را کنترل کنند. اگر فرکانس صدای معلم بطور ممتد بالا باشد، کلافگی و سردرد را برای اعضای کلاس به دنبال خواهد داشت و بالعکس فرکانس صدای آرام بمدت طولانی نیز بی حوصلگی و کسلی کلاس را منجر خواهد شد! بنابراین معلم باید در طول مدت کلاس از فرکانس های مختلف صدای خود استفاده کند و هرصدای آرام یا بلندی را درزمان مناسب خود استفاده کند تا هیجان و توجه کلاس را در سطح مناسبی نگه دارد.

از طرفی معلم باید لحن مهربان خود را در طول تمام مدت کلاس ها حفظ کند و سعی کند با لحن خود کنترل کلاس را به دست بگیرد. در مواقع خییلی کم که واقعا به ندرت پیش می آید، زمانی که کودک یا نوجوان درحال انجام عمل یا بیان صحبت هایی است که کلاس را آشفته میکند، بهترین راه استفاده از لحن جدی بمدت خیلی کوتاه است.

در حد 2 یا 3 جمله برای آرام کردن کلاس کافیست و لازم است معلم برای جلوگیری از استرس وارد شدن به سایر دانش آموزان، سریعا به لحن همیشگی مهربان خود بازگردد.

در کلاس مجازی، برای افزایش بازدهی کلاس آنلاین، نباید برای مدت طولانی، سکوت حکم فرما باشد. چون سکوت طولانی مدت برای نوجوانان که بسیار مستعد حواس پرتی و فکر مشغولی هستند، زمینه ساز دورشدن توجه و تمرکز آنها از کلاس درس خواهد شد.

دانش آموزان باید تقریبا هر3 دقیقه با معلم درجهت روند آموزشی کلاس صحبت کنند تا ضمن اطمینان معلم از متمرکز بودن آنها در بحث کلاس، خود آن ها نیز فرصت حواس پرتی و خیال پردازی را پیدا نکنند.

صبور بودن معلمان در کلاس مجازی بسیار مهم است. درواقع این یک امر دوطرفه است.تنها معلمان صبور در آموزش مجازی دوام می آورند و در آموزش مجازی معلمان صبورتر می شوند 🙂

معمولا کودکان و نوجوانان دامنه توجه زیادی ندارند و البته زودهم خسته و بی حوصله می شوند! درگیر نگه داشتن آنها در کلاس مجازی بسیار کار دشواری است! از طرفی نیز بسیار باهوش هستند و مثلا با حرکت ندادن ماوس به مدت طولانی متوجه بی توجهی او به کلاس می شوند و این به آنها هم استرس وارد می کند.

بنابراین برای آرام نگه داشتن و حفظ تمرکز بچه ها، توجه به چند نکته ضروری است:

  • ایجاد زمان های استراحت کوتاه برای دانش آموزان
  • حفظ آرامش و صبوری معلم حتی اگر خارج از کلاس از وضعیت روحی یا جسمی مناسبی برخوردار نیست. باید به خاطر داشته باشیم هیچ چیز! تاکید میکنم هیچچچچچ چیز! به اندازه ناراحتی معلم، دانش آموزان را ناراحت و مضطرب نمی کند. اگر دوران دانش آموزی خودمان را به یاد بیاوریم بهتر متوجه این نکته خواهیم شد.

نکته مهم دیگری که در کلاس مجازی (مخصوصا جلسه اول هر کلاس که دانش آموزان برای بار اول در کلاس شرکت میکنند و معلم را نمی شناسند) مورد توجه است، ظاهر مناسب و حفظ آراستگی معلم است. ظاهر مرتب اولین چیزیست که هریک از اعضای کلاس به آن توجه میکند و خط فکری و قضاوت و برداشت آنها را از معلم شان پایه ریزی میکند.

کلاس مجازی
کلاس مجازی

ایجاد یک ارتباط صمیمی و تعاملی بین معلم و دانش آموزان مخصوصا در کلاس مجازی برای پیشبرد اهداف کلاس بسیار مهم و ضروری است.

نظرسنجی از دانش آموزان درخصوص نحوه برگزاری کلاس، زمان کلاس، روش تدریس، نحوه تعیین و دریافت تکالیف و… بسیار در جهت افزایش بازدهی کلاس آنلاین مثمر ثمر خواهد بود.

 

پخش موسیقی در ابتدای جلسات، زمان های استراحت یا زمان هایی که درحال تحقیق در اینترنت یا رونویسی از معلم یا انجام پروژه هایشان در کلاس هستند بسیار آنها را شگفت زده و روحیه شان را در سطح بالا و آماده ای قرار خواهد داد. در این خصوص معلمان می توانند نظر دانش آموزان را در این خصوص بپرسند که به چه نوع موسیقی علاقمند هستند یا درصورت اعتماد کافی به دانش آموز، می توان از خود او برای پخش موسیقی مورد علاقه اش در کلاس کمک گرفت.

انجام بازی های مختلف با دانش آموزان چه از طریق سایت های مرتبط چه بصورت نمایش تصویر یا ویدیو و چه بصورت فیزیکی با نمایش پشت دوربین بسیار مفرح خواهد بود. در خصوص انجام بازی فیزیکی، مثلا پانتومیم با موضوعاتی مرتبط با درس جهت پیشبرد اهداف مهم آموزشی، ایده خوبی است. در این روش می توان سخت ترین مفاهیم را نیز منتقل کرد.

6- رفتار های آموزشی معلم : موثر در افزایش بازدهی کلاس آنلاین

شکستن کل حجم درس به بخش های کوچیکتر قابل فهم

این کار تاثیر بسیار خوبی در فهم دقیق و جزئیات درس خواهد داشت. برخی دانش آموزان روش یادگیری شان جزء به کل و برخی دیگر کل به جزء هستند. دسته اول تمایل دارند ابتدا بخش های کوچیکتر درس و جزئیات را بیاموزند و سپس از جمع بندی آنها، متوجه مفهوم کلی شوند اما دسته دوم تمایل دارند ابتدا مفهوم کلی را بفهمند بعد وارد جزئیات شوند. معلم با رسیدن به درک درستی از هریک از دانش آموزان، باید هر روش را در زمان و مکان مناسب خود بکارگیرد.

جمع بندی درس در انتهای هرجلسه و مرور هربخش درس، پس از اتمام آن بخش

با یادگیری هر نکته آموزشی، مطلب فقط وارد ذهن شده و در جایی بصورت بهم ریخته قرار میگیرد. جمع بندی و مرور مانند این است که تمام مطالب آموخته شده بطور مرتب در قفسه های منظم قرارگیرند تا در مواقع لازم براحتی پیدا و استفاده شوند. در واقع شاید مهم ترین بخش تکمیلی آموزش، قسمت مرور و جمع بندی باشد.

بازدهی کلاس آنلاین
بازدهی کلاس آنلاین
توافق درمورد نحوه برقراری ارتباط خارج از کلاس و قوانین آن

این مساله برای آرامش خاطر دانش آموزان بسیار ضروریست. این که دانش آموزان هرزمان بخواهند بتوانند در خارج از زمان کلاس با معلم خود ارتباط برقرار کنند، سوالات شان را بپرسند، رفع اشکال کنند و غیره، بسیار برای دانش آموزان و اولیای آنها حائز اهمیت است و در عین حال باعث ایجاد رابطه صمیمی بین معلم و آنها شده و این ارتباط موجب تعاملات بیشتر در زمان کلاس و تسهیل روند تدریس خواهد شد.

بهتر است در جلسه اول این موضوع با دانش آموزان درمیان گذاشته شود.

مثلا: ارتباط ما در بستر روبیکا و سایت خواهد بود. روزهای غیرتعطیل تا ساعت 8 شب پاسخگو هستم. تکالیف تان را میتوانید ایمیل کنید اگر روبیکا ندارید. جزوه را از سایت دانلود کنید و غیره.

تعیین کردن قوانین کلاس در جلسه اول

شاید مهم ترین نکته در برقراری نظم در کلاس مجازی، این مورد باشد که متاسفانه اغلب از نظر معلمان دور می ماند! بهتر است در جلسه اول، قوانین بطور کاملا شفاف تعیین و البته توسط خود معلم رعایت شود تا کم کم دانش آموزان با آنها عجین شوند.

مثلا: برای نشان دادن واکنش و تایید به صحبت های من، از “ایموجی لایک 👍” استفاده کنید و برای اجازه جهت پرسیدن سوال، از آیکن “بالابردن دست ✋” استفاده کنید و منتظر بمانید تا اجازه صحبت بدهم.

حتی خود معلم می تواند برای تشویق دانش آموزی بعد از پاسخ صحیح به یک سوال، از ایموجی های مختلف مثل “تشویق 👏 ” استفاده کند که حالت انیمیشنی این ایموجی ها برای دانش آموزان بسیار جالب است و به افزایش جذابیت در کلاس مجازی کمک شایانی می کند.

بعلاوه جهت افزایش بازدهی کلاس آنلاین، بسیار مهم است که هر دانش آموز در هر جلسه حداقل 1 یا 2 بار صفحه خود را به اشتراک بگذارد تا اشکالات احتمالی اش توسط معلم یا سایر دانش آموزان برطرف گردد.

داشتن برنامه ریزی منظم برای فرایند تدریس

روند کلاس درس با یک معلم با برنامه و یک معلم بی برنامه کاملا قابل تشخیص است. هم از حیث جذابیت در کلاس مجازی و هم از حیث پیشبرد اهداف کلاس درس.

بنابراین معلمی می تواند ادعای بازدهی کلاس آنلاین را داشته باشد که حتما برنامه ریزی معین و دقیق برای حجم مطالبی که قرار است در کلاس تدریس شود، تمارین مرتبطی که قرار است توسط معلم یا بچه ها حل شود، زمانی که به مرور یا یادآوری اختصاص می یابد و غیره داشته باشد.

جذابیت در کلاس مجازی
جذابیت در کلاس مجازی
داشتن خلاقیت در روش تدریس

در این مورد شناخت کافی از اخلاقیات بچه ها، دانستن سن و جنسیت آنها و نوع مطلبی که قرار است آموزش داده شود، بسیار ثمربخش است.

مثلا گاهی اوقات برای درک مطلبی باید حتما با کمک paint آن را به بچه ها آموزش داد، گاهی پاورپوینت ثمر بخش است، گاهی نمایش کلیپ، گاهی تحقیق آنلاین در سرکلاس با مدیریت معلم یا انجام بازی فردی یا گروهی مرتبط و حتی گاهی باید معلم با اشاره و حرکات دست مطلبی را آموزش دهد و دانش آموزان را به همین عمل وادار کند تا انتقال مفاهیم با کیفیت مناسب صورت پذیرد.

البته در اغلب مواقع معلم باید در هرجلسه ( حتی 1 ساعته) ترکیبی از چند مدل را بکارگیرد تا باعث تنوع در کلاس و بالابردن جذابیت در کلاس مجازی شود.

شناخت و تسلط بر همه این موارد، انتخاب هوشمندانه و بموقع هر روش و یا ترکیب ثمربخش چندین مدل، همه به هوش، خلاقیت و حوصله معلم بستگی دارد.

توسط استاد متخصص برنامه نویسی

اگر توهم میخوای به عرصه برنامه نویسی، هوش مصنوعی و بازی سازی پا بذاری. دوره جادوگری با پایتون برای کودکان و نوجوانان برای تو آماده شده.

آینده از همینجا شروع میشه

تعیین اهداف آموزشی و پایبند بودن به آن

در جهت افزایش بازدهی کلاس آنلاین، بهتر است اهداف آموزشی که در طول یک دوره تحصیلی (هفته، ماه و یا سال) باید دنبال شوند، بطور واضح تعیین و حتی به اطلاع دانش آموزان برسد.

به عنوان مثال معلم می تواند به دانش آموزان بگوید در پایان 5 جلسه اول، انتظار میرود بتوانید انواع داده در پایتون را بشناسید. لطفا برای جلسه ششم با مطالعه کامل جزوه و آمادگی جهت انجام 2 تمرین برای مرور به کلاس وارد شوید.

تهیه درخت یا چارت یادگیری

تهیه درخت یادگیری برای افزایش جذابیت در کلاس مجازی بسیار سودمند است!

اگر متناسب با مطالبی که در هرجلسه قرار است آموخته شود، درخت یا نمودار درختی خام برای بچه ها تهیه و در اختیار آنها قرارگیرد. می توان انتهای هرجلسه از آن ها درخواست کرد تا خود آنها شاخه های درخت را با عناوین مطالبی که آموخته اند پرکنند. این کار در عین افزایش جذابیت در کلاس مجازی، همزمان مرور و جمع بندی جلسه را نیز به همراه خواهد داشت که خود افزایش بازدهی کلاس آنلاین را نیز درپی دارد.

بازدهی کلاس آنلاین
بازدهی کلاس آنلاین

 

اگر موردی از قلم افتاده است، شما در قسمت دیدگاه ها به آن اشاره و ما را از تجربیات تان بهره مند کنید.

به جمع ما در اینستاگرام بپیوندید تا از آخرین مطالب و دوره های ما در رابطه با آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان مطلع شوید.

 

تمام نکاتی که گفته شد، تنها بخشی از تجربیاتی است که ما در مدرسه مجازی گردولرن، طی سالها ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با کودکان و نوجوانان کسب کردیم و بر خود واجب می دانیم تجربیات خود را منتقل کنیم. 

در صورت تمایل برای مشاهده و ثبت نام در کلاس های خصوصی مجازی برنامه نویسی گردولرن اینجا کلیک کنید.

 

پیشنهاد مطالعه :

مشاهده تمام پست های اطلاعات عمومی

مشاهده تمام پست های تست هوش

مشاهده سرگرمی های گردولرن

مشاهده مطالب علمی گردولرن

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو کردن
دسته ها
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://gerdoolearn.ir/?p=12132